Omdat Brent en zijn broer, Dirk, vaak samen avontuurlijke dingen doen, informeerde hij naar Dirk’s beschikbaarheid. Helaas, na een gesprek met zijn knieën, moest Dirk afzien. Ik werd toen de volgende kandidaat. Ik weet niet of het de goed getimede vraag was, na enkele slokken martini, of mijn onderdrukte zin voor avontuur, maar op de een of andere manier stemde ik toe. Ik had waarschijnlijk eerst wat onderzoek moeten doen! Hoe dan ook, we maakten ons klaar voor de zware tocht naar de zijkant van een berg, in het hete middenzomerweer van Californië.

Nu, na onlangs Half Dome te hebben voltooid, liggen een paar essentiële zaken nog vers in mijn geheugen. Tips, zo u wilt, die het bedwingen van Half Dome een beetje gemakkelijker kunnen maken.

Note: Elke lange wandeltocht zal waarschijnlijk vlotter verlopen als je enkele van deze aanbevelingen opvolgt. Dus, of je nu verlangt naar de “kale kop” van Half Dome, of je oog hebt laten vallen op een andere top – leun achterover, snack op trail mix, en leer de “ins en outs” van het bedwingen van de eendaagse rondwandeling naar Half Dome!

Nine Essential Tips For Hiking Yosemite’s Half Dome

(Merk op dat alle “Tip foto’s” zijn van onze negen voorbereidende wandelingen. Snap je het? Negen punten, negen voorbereidende wandelingen? Slim hè?

Foto 10 mei, 15.30 uurTip 1 – Vergunning en planning: De wandeling naar Half Dome is adembenemend. Het hoogtepunt bestaat uit een inspannende klim van vierhonderd meter met kabels naar de top van de koepel. Om de kabels te mogen gebruiken, is een ingewikkelde loterij van vergunningen nodig. Vanwege de drukte beperkt de bosbouwdienst het aantal klimmers tot 300 per dag. Als u volgende zomer wilt gaan klimmen, zijn er vanaf maart aanvragen beschikbaar. U moet online gaan om een aanvraag in te dienen. U moet ook ten minste drie datums in gedachten hebben. Het blijkt dat deze loterij zeer snel uitverkocht is! Controleer regelmatig wanneer de aanvragen beschikbaar zijn, en doe dit zo snel mogelijk.

Note: Neem op de dag van uw wandeling uw identiteitsbewijs en het bewijs van aankoop van de vergunning mee naar het park. Wij konden geen echte permit uitprinten, en het bleek dat veel andere wandelaars dit probleem ook hadden. Zolang je je ID en aanvraagnummer bij je hebt, ben je goud waard! Er is een “boswachter” die je afrekent, die onder een boom zit, ongeveer 45 minuten van de kabels vandaan, met een IPAD, en een slecht geschreven mysterieuze roman.

Klik HIER voor meer informatie over de vergunningsprocedure.

Foto 11 mei, 1 52 30 PMTip 2 – Training: Training is noodzakelijk als u wilt genieten van uw dag. Hoewel de meeste mensen die we langs het pad zagen in goede fysieke conditie waren, waren sommigen dat niet. In feite, was er één klein glimlachend meisje, dat Converse droeg, en een kruidenierswinkelzak met geglazuurde donuts, chips, en soda voor levensonderhoud droeg. Ik kon het niet laten. Ik vroeg: “Ga je naar de top?” Ze antwoordde: “Ja!!!” Nadat we de top hadden bereikt, hadden geluncht, foto’s hadden genomen en ongeveer een uur over het pad hadden gereisd, kruisten we opnieuw het pad van het mooie meisje. Deze keer zag ze er een beetje “slechter uit.” Ik dacht nog steeds dat ze het zou halen, maar het zou niet mooi voor haar worden op de weg naar beneden. Ze had al geen eten meer en ging erg langzaam.

Houd in gedachten, dat het één ding is om zes uur omhoog te lopen, maar je moet je energie sparen om nog vier tot vijf uur over het steile terrein naar beneden te komen. Hiervoor moet u trainen. Hier is het goede nieuws. Mijn man en ik deden slechts één wandeltocht per week, maar met toenemende intensiteit en afstand. De langste wandeling die we deden was 10,5 mijl met 3.800 voet hoogtestijging. Half Dome is 16 mijl met 1800 voet hoogtestijging. Achteraf gezien hebben we het goed gedaan, maar ik had waarschijnlijk een of twee langere wandelingen moeten maken. Deze voorbereidende wandelingen waren net zo waardevol voor onze kuiten als voor het plannen van het voedsel dat we moesten meenemen en de hoeveelheid water die we moesten drinken!

Voor meer details over de training voor Half Dome: klik op de links hieronder:

Foto 24 mei, 9 30 38 AMTip 3 – Uitrusting: Halverwege onze training besloten we wandelstokken te proberen. Ik heb nooit echt begrepen wat wandelaars eraan hebben, maar oh mijn God! Het. Was. de. Beste. Aankoop. EVER!!! We besloten om een beetje meer uit te geven aan onze aankoop van wandelstokken omdat we geen problemen wilden hebben met ze langs de route, en we wilden ze gemakkelijker aan de zijkanten van onze rugzakken kunnen inpakken. Dus, als er één uitrusting is die u voor deze tocht of een andere lange tocht zou moeten aanschaffen, dan zijn het wel wandelstokken. Deze stokken zijn ongelooflijk stabiliserend terwijl je omhoog gaat. Ze helpen zelfs om je lichaam de heuvel op te trekken als je moe wordt. Bovendien verdelen deze stokken het werk gelijkmatig tussen je boven- en onderlichaam, zodat je benen niet te snel moe worden. Ook op de weg naar beneden stabiliseren ze, zodat je veiliger en sneller naar beneden kunt komen. Ik heb verschrikkelijke knieën, en deze stokken nemen een grote hoeveelheid stress van hen weg. Ik had geen perfecte vorm met mijn stokken, dus als je meer wilt leren klik HIER.

Je hebt ook de volgende uitrusting nodig:

• Een goede dagrugzak, met een plek om je stokken vast te zetten, voor als je ze niet gebruikt.
  • Een hoofdlamp of zaklamp (altijd een goed idee – voor het geval je iets te laat beneden komt).
  • Een goede camera of GOPRO.
  • Een waterfiltersysteem, als je ervoor kiest om dat aan te schaffen. (Zie het gedeelte over water hieronder).
  • Een kleine EHBO-doos met pleisters, blaarverzorging, tissues, etc.
  • Ik heb de app STRAVA op mijn telefoon geladen en deze gebruikt om onze tijd, afstand in kilometers en hoogte bij te houden. Ik was in staat om de hele dag bij te houden zonder batterijverlies vanwege mijn MOPHIE telefoonbatterij oplader.
  • HANDSCHOENEN: U moet handschoenen meenemen voor de kabels. Deze kabels zijn ongeveer een centimeter dik, en ZAL scheuren je handen als je geen bescherming hebt. Handschoenen zullen ook “maken of breken” de inspanning die u zet in het slepen van jezelf op en neer de 400 meter. Wij waren onverstandig en namen traditionele tuin/werk handschoenen. Er ligt een stapel handschoenen onder aan de kabels. Ze zijn niet alleen smerig, maar ze dienen ook als huisvesting voor ratten! Helaas moest ik ze toch gebruiken omdat het belangrijker was om veilig de kabels op te klimmen. De handschoenen die je nodig hebt, staan hieronder afgebeeld en zijn bij elke bouwmarkt te koop.

DON’t BUY

weldas-leather-work-gloves-3422b-ba

BUY!!!

7df689e4-e901-46fb-a575-6a2c459c6ab6_400

Photo Aug 08, 1 26 01 PMTip 4 – Kleding: Mijn prioriteit was om functioneel te zijn en toch de “Cutest Hiker Award!” te winnen. Een bebaarde, knoestige trekker passeerde ons halverwege, zette zijn zonnebril af, bekeek me en zei: “Leuke skort!” Ik denk dat dat mijn nominatie wel verzekerde. Afhankelijk van de tijd van het jaar, variëren de temperaturen enorm. We begonnen met zo’n 58-62 graden en eindigden met 100 graden. Zorg ervoor dat je sneldrogende, comfortabele, niet-schurende kleding meeneemt. Vergeet niet laagjes aan te trekken. Een bandana en een hoed zijn ook goede accessoires om mee te nemen, evenals een goede gepolariseerde zonnebril. Het was ook fijn om een paar nieuwe sokken mee te hebben voor de afdaling. De Merced River, op tweederde van de afdaling, is een geweldige plek om je voeten in het water te zetten en schone sokken aan te trekken. Geloof me – je zult je als herboren voelen!

De prijs voor de leukste wandelaar gaat naar…

First Half Dome View

Photo 30 May, 5 40 15 PMTip 5 – Water: Ik heb me hier volledig op gestort. Ik heb alles gelezen wat ik kon over dit onderwerp, maar de aanbevelingen varieerden. Sommigen stelden voor om 2-3 liter mee te nemen, terwijl anderen voorstelden om minstens één liter per twee uur mee te nemen, wat neerkomt op ongeveer vijf liter. Weer anderen stelden minstens 7 liter voor de hele dag voor. De waarheid is – dat de behoefte aan water van persoon tot persoon afhangt. Bepaal of je wel of niet veel water wilt drinken in de hitte. Ik wel, dus nam ik een 3-liter camelback en twee 1,5-liter bidons mee. Ik dronk een van de bidons leeg in de eerste twee mijl en vulde opnieuw bij de laatste drinkwatertappunt, in de buurt van Vernal Falls. Ik kwam terug met een beetje water over, maar ik kon niet precies zien hoeveel er nog in mijn hydratatie pack zat. (Dat is nog eens een miljoen dollar!) Als ik het nog eens zou doen, zou ik 7 liter water meenemen. Ook zou ik meer water meenemen, in plaats van te knoeien met potwater. We hadden een klein mini-filtratie-apparaatje bij ons, maar dat hebben we niet hoeven te gebruiken. (De enige plek om water te filteren is de Merced River.)

Note: Water is zwaar! Oefen tijdens uw trainingswandelingen met het dragen van vele liters water. Het kostte ons een paar wandelingen om aan het gewicht te wennen. Vergeet ook je elektrolyten niet! Het is belangrijk om tijdens de tocht regelmatig elektrolytenpoeder toe te dienen, omdat je zult zweten van de inspanning en de hitte. Er zijn veel opties, maar ik moedig je aan weg te blijven van degene die veel suiker of chemicaliën bevatten. Mijn gewoonte was om de helft van mijn zijflessen op te drinken, er dan elektrolyten aan toe te voegen en dan de rest op te drinken. Ik herhaalde dit proces met de andere bidon, wat me hielp in balans te blijven. Voldoende elektrolyten zorgen voor een beter “herstel na de inspanning.” Vertaald: je benen zullen de volgende ochtend niet zo hard schreeuwen!

Photo 21 jun, 10 12 56 AMTip 6 – Eten: Ik was obsessief bezig met water, maar ik was nog veel obsessiever bezig met eten. Als ik honger heb, is dat niet leuk en niet prettig. Ik was erg bezorgd dat ik niet zou hebben de “juiste” voedsel of genoeg voedsel voor de energie die nodig is voor een wandeling als deze. Ik wilde dat de dag voornamelijk Paleo zou zijn, dus experimenteerden we met een heleboel opties. Hier is een foto van het voedsel dat op de dag van de trektocht in de rugzakken terechtkwam. De dag was volledig Paleo, met uitzondering van de feestelijke martini’s aan het eind van de dag bij de auto!

Finalisten!!

Foto 27 jul, 3 11 07 PM

Foto 29 jun, 9 30 14 AMTip 7 – Inpakken Items: Deze tocht is een lange tocht. De meeste mensen doen er tussen de 10 en 12 uur over. Wij dachten dat we in een goede conditie waren en sneller konden lopen, maar we hebben er elf uur over gedaan! We stopten twee keer 20 minuten op de heenweg, en twee keer op de terugweg. Natuurlijk waren er tussendoor ook een paar kortere stops, om naar het prachtige landschap te kijken! We hebben ongeveer een uur op de top van de Dome rondgehangen. We genoten van het uitzicht, hoewel er bosbranden woedden toen we onze lunch aten. Daarna gingen we terug naar beneden. Voor de wandeling, speelden we met wat in te pakken. Zoals ik al eerder zei, het grootste deel van de verpakking gewicht bestond uit water en voedsel. Ik zette al het voedsel in een grote Ziploc zak. Ik heb ook extra kleine Ziplocs voor afval. We verpakt papieren servetten, en een kleine verpakking van Kleenex (voor mogelijke pit-stops langs de weg, of voor slecht voorziene badkamers). Ik had een kleine EHBO-doos ingepakt met een paar pleisters, enz. Zowel mijn man als ik hebben kleine Pezel hoofdlampjes ingepakt, voor het geval we in de schemering op pad zouden gaan. Gelukkig had ik een paar nieuwe sokken ingepakt (een godsgeschenk!), en een paar lagen kleding om tegen het einde van de wandeling aan te trekken. We hadden ook een hoed, zonnebril en zonnebrandcrème bij ons en natuurlijk handschoenen voor de kabels!

Photo 12 Jul, 10 04 29 AMTip 8 – De strategie: Ik heb mijn ongerustheid bedwongen door een strategie uit te stippelen voor het soort dingen dat ik mee zou nemen op de wandeling (d.w.z. welke snacks ik mee zou nemen). Ik gebruikte een uitstekende bron getiteld, Yosemite’s Half Dome, door Rick Deutsch. Zijn boek was alles wat ik nodig had om me voor te bereiden, maar ik heb ook online blog posts onderzocht, die ik erg nuttig vond. Ik denk dat de grootste strategische zet die iemand kan maken, het bepalen van de starttijd is. Als ik niet had gelezen over de beste tijd om aan deze wandeling te beginnen, was ik waarschijnlijk veel later begonnen. De meeste mensen raden aan om de kabels voor de middag te benaderen omdat het dan erg druk wordt. Ze hadden gelijk. We wandelden op een maandag, naar verluidt de minst drukke dag van de week. We kwamen bij de kabels aan om 11:00 uur. Er waren maar een stuk of tien van ons tegelijk bij de kabels, waardoor het gemakkelijk was om ons tempo te bepalen bij het omhoog gaan. Tegen de tijd dat we geluncht hadden en weer naar beneden gingen, waren de kabels vol. Als je moe bent en de vaart erin wilt houden, zijn overvolle kabels vermoeiend. Als je dus op tijd bij de kabels wilt zijn, raad ik je aan om niet later dan 6:00 uur te beginnen. Dit zorgt voor regelmatige stops, een rustig tempo, en een zeer comfortabele, niet overvolle klim naar de top.

Ik ga het voor de hand liggende zeggen – deze wandeling is ZEER lang. In feite lijkt het eeuwig door te gaan. MAAR, het is een zeer gevarieerd terrein dat de lange wandeling aardig opbreekt. U beklimt ongeveer 1.000 trappen, loopt over zand, keien en los grind. Je loopt ook langs een rivier, twee watervallen, en glad graniet. Ik vond dat de afwisseling in landschap de wandeltocht erg snel deed vorderen. Het is ook belangrijk om te onthouden dat je dit hebt gepland en dat je adrenaline, anticipatie en alles wat bij zo’n fysieke gebeurtenis hoort, in de hoogste versnelling staan. Adrenaline heeft een verbazingwekkend vermogen om je verder te brengen dan je ooit voor mogelijk had gehouden. Langs het parcours zagen we een verscheidenheid aan klimmers, zoals een 6-jarige, en een broer en zus die 59 en 61 jaar oud waren. Uit de statistieken blijkt dat de meeste mensen de top halen, dus neem je tijd en geniet van de dag!

Foto 28 juli, 10 37 23 AM (HDR)

Terug naar de kabels – Er is een strategie om veilig de kabels op en af te gaan. Neem een lichte snack en een slokje water voordat je aan de klim begint. Leg op de weg naar boven een hand op elke kabel, of ga hand over hand op een kabel. Ik vond beide manieren even nuttig. Als er mensen naar beneden komen, kan het zijn dat je opzij moet gaan en slechts één kabel vast moet houden om ze te laten passeren. Gelukkig zijn er in het graniet op redelijke afstand van elkaar twee-by-fours gespijkerd om op te staan en te rusten. U zult ze nodig hebben om de klim te onderbreken. Ik stel twee posities voor, als je naar beneden komt: (1) met je gezicht naar het graniet en afdalend met één kabel, alsof je afstapt, of (2) zijwaarts naar beneden, hand over hand, op één kabel. Hoe dan ook, je gebruikt één kabel om naar beneden te komen. Het is belangrijk om goed te communiceren met de mensen die op weg zijn naar boven op de kabels, zodat u begrijpt hoe u elkaar zult passeren. Hoewel het zelden voorkomt dat men zich verwondt tijdens het lopen aan de kabels, zijn er in het verleden desastreuze ongelukken gebeurd bij verkeerd of onveilig gebruik van de kabels. Opmerking: Wees te allen tijde voorzichtig!!!

Een andere strategie die ik gedurende de dag gebruikte was om elke twee uur te stoppen en een lichte snack te eten. Om te hydrateren, was onze regel ongeveer een liter water te drinken, elke twee uur. Bij elke pauze, strekten we ook onze benen. Ik raad niet aan om te lang te zitten, want het kan erg moeilijk zijn om die spieren weer in beweging te krijgen.

Pre Hike 9Tip 9 – Post-Hike Accouterments: Mijn man en ik hebben dit perfect aangepakt. We hebben een koelbox voor eenmalig gebruik gekocht voor achter in de huurauto. We kochten ook een paar zakken ijs om het eten en drinken na de wandeling koel te houden. We stopten extra flessen water en een aantal ijszakjes (voor ijs op zere knieën na de afdaling) in onze koelbox. (FYI- ijs packs werken goed als je ze vastbindt met een ACE bandage.) We aten snacks (geen jerky!) en genoten van een feestelijke cocktail aan het eind van onze wandeling. Onze belangrijkste uitrusting na de wandeling – FLIP FLOPS!! Geloof me – je voeten zullen springen van vreugde!

Photo 28 Jul, 4 08 41 PM

Photo 28 Jul, 4 01 40 PM

Enige last but not least items:

Gelukkig zijn er veel toiletten langs de route. Ze zijn schoon en worden goed onderhouden. Zorg ervoor dat u de juiste etiquette in acht neemt, als u besluit een “natuurlijke omgeving” te gebruiken voor uw potje-pauze. Vergeet ook niet om de dag van tevoren te controleren waar de route begint. Ik ben blij dat we dat van tevoren hebben gedaan in plaats van er om 5.30 uur naar op zoek te gaan. Zoals alle Half Dome autoriteiten adviseren: als het lijkt te gaan regenen of als er kans is op onweer, keer dan onmiddellijk om! De kabels zijn niet veilig als het buiten regent, onweert en/of bliksemt.

Foto 28 jul, 11 45 46 AM (HDR)

Finishing, have a wonderful time at Half Dome! Wij wel, en ik hoop dat jullie je spannende avontuur met mij willen delen!

first-steps-logo-RGB

Heb jij een avontuur gepland? Ik daag u uit om deze week eens na te denken over een uitdaging voor uzelf. Is er een reis of een ervaring die bij je in het achterhoofd kriebelt? Denk eens buiten de kaders! Dit was zeker niet iets wat ik had gedacht dat ik zou doen. Wat ga jij doen? Ik zou het graag willen weten.