Rating:
Trailhead: Gold Bar
Fee: geen
Attracties: Landschappelijke rotsen

De Middle Earth Waterfall trail bevindt zich tussen de Gold Bar Arch en Corona Arch trails ten westen van Moab, Utah. De trail volgt een zijafvoer van Gold Bar Canyon voor ongeveer 2 mijl waar het eindigt onder een hoge overloop. Meestal zal er geen water in de canyon zijn, dus zal er niet echt een waterval te zien zijn. Desondanks is Middle Earth Waterfall een leuke korte wandeling waarbij je de drukte van andere trails in de buurt van Moab kunt ontvluchten.

Het begin van de trail is momenteel niet gemarkeerd, maar het is nog steeds gemakkelijk te vinden. Rijd vanuit Moab naar het noorden en sla linksaf naar de Potash Road, Utah Highway 279. De afslag komt na het oversteken van de rivier en voor het bereiken van de ingang van Arches National Park. Volg de Potash Road voor ongeveer 9,5 mijl tot mijlpaal 5 die bij een grote bocht in de Colorado River is net voorbij de Corona Arch trailhead en de Gold Bar Recreation Area. Een groot grindgebied langs de weg biedt voldoende ruimte om te parkeren.

Vanaf het parkeerterrein gaat u in de richting van de duiker die onder de spoorrails doorloopt. In plaats van door de duiker te gaan, zoals bij Gold Bar/Jeep Arch, beklimt u het pad dat schuin omhoog loopt.

Eenmaal boven steekt u het spoor over en gaat u door de doorgang in het hek.

Nadat u door het hek bent gegaan, volgt u de slickrock aan de linkerkant en loopt u om het punt boven Gold Bar Canyon heen.

Aan de andere kant van de gladde rots verschijnt een goed uitgesleten pad dat rond de helling blijft lopen.

Op sommige momenten wordt de beste route een beetje onduidelijk en verschijnen er verschillende opties, maar ze zijn allemaal goed. Het doel is om verder te gaan rond de bank boven de canyon beneden. Uiteindelijk splitst de canyon zich en gaat het pad verder boven de rechtse splitsing tot het uiteindelijk in de wash terechtkomt die vanaf dat punt het pad wordt.

Er zijn verschillende plekken als het pad verder de wash in gaat waar je rond rotsblokken moet klauteren en op of rond kleine spillovers. Uiteindelijk bereikt de waterval de normaal gesproken droge waterval en komt het pad ten einde. Toen we hier aankwamen was het licht gaan regenen en we hadden een vlek op de cameralens die onopgemerkt bleef. Tijdens een hevige regenbui is het vrijwel zeker dat je een waterval te zien krijgt, maar dat zou dan wel het slechtst mogelijke moment zijn om in de wash eronder te staan.

Op de terugweg moet je uitkijken naar een naamloze boog aan de oostkant van het pad, een kwart mijl of zo voordat het weer terug naar de slickrock gaat.

De Gold Bar Petroglyph site is ook de moeite waard om te bekijken. De rotstekeningen staan op de grote rotsblokken vlakbij het punt waar het pad door het hek loopt.

De Middle Earth Waterfall is het type pad dat een plaatselijke bewoner eerder zal bewandelen dan een toerist. Als je de Gold Bar/Jeep Arch Trail bewandelt, kun je op sommige plaatsen de Middle Earth Waterfall Trail zien liggen. Het is ook te zien op Google Maps en daarom hebben we besloten het hier te plaatsen. De waterloze waterval is op zich niet zo aantrekkelijk, maar de boog en de rotstekeningen in combinatie met de natuurlijke schoonheid van de geologie van de canyon maken het de moeite waard om te bekijken. Als u het zelf wilt zien, hoeft u alleen maar te ‘hiken’.