Hallo weer, vrienden! Hebben jullie me gemist? Ik wou dat ik jullie kon vertellen dat ik deze 2 dagen in Rome route vanuit het prachtige Roma schrijf, maar helaas moest onze Romeinse vakantie tot een einde komen. Sinds gisteren zijn Nick en ik officieel weer thuis in New York na een heerlijke 10 dagen Rome en de zonnige Amalfikust van Italië te hebben verkend, hoewel ik zeker weet dat dit geen nieuws is voor velen van jullie, want ik heb natuurlijk al stukjes en beetjes van onze reis gedeeld op Instagram. Ik voel me een beetje schuldig voor de weeklange onderbreking hier op de blog, maar ik hoop dat mijn komende reisgidsen het goed zullen maken! Stripe T-Shirt Dress | Backpack | Sneakers | Necklace | Panama Hat | Bagage

Zullen we dan maar aftrappen? Roma Roma Roma! We hebben besloten om de eerste twee nachten van onze 10-daagse reis in de hoofdstad van Italië door te brengen om op onze toeristische sleur te komen. Waarom? Nou, Nick noch ik zijn ooit in Rome geweest en hoewel het doel van onze reis was om de Amalfi kust te verkennen, besloten we dat we liever een jetlag hadden en moe in Rome waren dan in Positano. GOED BESLUIT. Nick en ik kunnen nooit in slaap vallen op vluchten, dus we waren uitgeput tegen de tijd dat we in Rome landden om 1 uur ’s middags op zaterdagmiddag.

Na het uitstappen en onze weg door de douane (verrassend zeer gemakkelijk & snel) ontmoetten we onze chauffeur bij de aankomsthal om ons naar ons hotel te brengen. Nick boekte onze luchthaven pick-up met behulp van Rome Chauffer en ze waren prompt op ons aan het wachten met onze naam op een bord bij aankomst. We waren echt blij met onze mooie Engels sprekende vrouwelijke chauffeur en de schone Mercedes sedan waarin we reden tijdens de ontspannen 45 minuten durende rit naar Aleph Rome Hotel. FYI de enkele reis prijs voor onze auto was 50 Euro, maar je kunt een trein nemen rechtstreeks van de luchthaven naar Roma Termini station (gelegen in het centrum van Rome op loopafstand van vele hotels & bezienswaardigheden) voor ongeveer 12 Euro per persoon.

Tipping in Italië: Het is niet de gewoonte! Voel je niet onder druk gezet om ooit een fooi te geven aan taxichauffeurs, obers, etc. Fooien worden nooit verwacht, maar we hebben wel een paar euro in onze hotelkamers achtergelaten voor het huishoudelijk personeel toen we eenmaal uitgecheckt waren.

Aleph Rome Hotel

Na een lange slapeloze nachtvluchten, kan ik je niet vertellen hoe goed het voelde om in te checken in Aleph Rome Hotel. Het hotel ligt op een geweldige locatie in een rustige zijstraat in het centrum van Rome. Je bent binnen 20 minuten lopen bij de belangrijkste bezienswaardigheden en attracties, zoals de Trevifontein, de Spaanse Trappen, het Pantheon, het Colosseum, de Palatijnse heuvel, noem maar op. We hoefden maar twee keer een taxi te nemen – één keer naar Vaticaanstad en één keer naar het diner in de charmante wijk Trastevere. Hierover later meer!

Aleph Rome Hotel is ook een Hilton Curio Collection eigendom, wat betekent dat het een van de 30 + handgeplukte luxe hotels is die een uniek karakter hebben dat hen verbindt met hun locatie. Dat brengt me bij de geschiedenis van het hotel! Het gebouw zelf was vroeger de thuisbasis van een prestigieuze bank, vandaar het prachtige marmer dat je overal in de lobby en ONYX bar ziet. Er is zelfs een originele kluisdeur die toegang geeft tot het fitnesscentrum! De buitenkant van het hotel ziet er misschien traditioneel uit, maar de kamers en voorzieningen zijn dat allesbehalve. Wandelen in onze ruime junior suite werden we begroet met chique eigentijdse inrichting, een ongelooflijk comfortabele King size bed (verbazingwekkende zachte beddengoed!) en een spa-waardige badkamer met ja, TWEE wastafels en een apart bad en staande douche. Ik vond de kwaliteit en esthetiek van de kamer vergelijkbaar met die van een Ritz-Carlton of Four Seasons. Onnodig te zeggen dat we ons onmiddellijk thuis voelden!

We hebben genoten van onze tijd in het Aleph Rome Hotel en ik zou het ten zeerste aanbevelen als je op zoek bent naar een luxe hotel in het centrum van Rome. PS het personeel van de receptie en de conciërge waren allemaal erg warm en gastvrij, plus ze spraken vloeiend Engels! Ze hielpen ons bellen al onze taxi’s en waren in staat om ons aanwijzingen en aanbevelingen.

2 Dagen In Rome Routebeschrijving & Reisgids

Hoewel we waren opgebrand en op rook tegen de tijd dat we gesetteld in onze kamer, we weerstonden de drang om te slapen en maakte onze weg naar buiten om te verkennen. Het was de lastige tijd tussen lunch en diner, dus we wilden niet ergens gaan zitten voor een volledige maaltijd, omdat het leek alsof de enige nabijgelegen restaurants die open waren tegemoet aan toeristen. Zeker niet proberen om onze eerste nacht eetlust te verspillen aan een willekeurige toeristische val!

Dus wat hebben we gedaan? Gelato natuurlijk en jongen, het raakte de plek! We pakten twee kegels van Come il Latte en bracht ongeveer een uur het verkennen van het gebied rond ons hotel te voet zonder een specifiek plan of bestemmingen in het achterhoofd. Tegen die tijd vonden we dat we wel weg konden komen met drankjes en lichte hapjes, dus gingen we terug naar het hotel om ons af te wassen (ik ben een kind & druip altijd over mezelf heen) en een drankje te nemen voor het diner.

We hoefden niet ver te gaan voor ons aperitief dankzij het dakterras van het zwembad van het hotel en het Sky Blu-restaurant. We dronken elk twee verfrissende Hugo Spritz’s en verorberden een groot bord prosciutto en burrata op het terras bij het zwembad terwijl de zon onderging. Je kunt geen specifieke bezienswaardigheden zien vanaf het dak van het hotel, maar het uitzicht op de stad was prachtig.

Ik heb de eerste avond geen restaurant gereserveerd omdat ik letterlijk niet wist of we wakker zouden worden. Verrassend genoeg hadden we na de drankjes en hapjes op het dak nog wel wat dampen over, dus we gingen nog wat verder op verkenning in de richting van de Trevifontein in de hoop dat we onderweg een leuk plekje zouden vinden. Ondanks de enorme drukte ’s avonds, was het zien van de Trevifontein in het licht van de avond adembenemend. Het is een prachtig bouwwerk en ik begrijp de opwinding om het te zien en er een foto van te maken. Nou, we wisten meteen dat dat niet ging gebeuren (letterlijk, ik heb nog nooit zo’n volle menigte gezien & Ik woon in New York!!!) dus we maakten een mentale notitie om vroeg in de ochtend terug te komen voor onze foto opp.

ITEMS PICTURED: Romper: Vergelijkbare zonnebril: Halsketting: Horloge:

Tegen die tijd hadden we ongeveer 45 minuten rondgedwaald en begonnen we ons een beetje zorgen te maken dat we niet in staat zouden zijn om een plek te vinden om te eten. Er is geen tekort aan restaurants in de buurt van de Trevifontein en de omliggende buurt, maar alles wat we passeerden leek ofwel op een toeristenval of had ondermaatse beoordelingen (ik ben dat meisje dat altijd de TripAdvisor-app open heeft.)

Ik stond op het punt om mezelf te schoppen voor het niet maken van een reservering ergens, maar toen stuitten we op het charmante Ristorante Angelina a Trevi. Het was erg druk met een mix van duidelijk Engels sprekende toeristen en Italianen- we vroegen of ze hadden ruimte voor ons en we hadden het geluk genoeg om de laatste tafel voor twee te krijgen. We sloegen het voorgerecht over en bestelden elk een grote kom pasta en een glas rode wijn. Hoewel ik mijn ogen nauwelijks open kon houden (ik zat letterlijk met mijn hoofd te wiebelen aan tafel) weet ik dat de maaltijd lekker was, want onze beide kommen waren leeg tegen de tijd dat we betaalden.

Je denkt nu waarschijnlijk dat we het na het eten voor gezien hielden, nietwaar? Nope. We zijn gek en besloten door te gaan met onze verkenningstocht naar de Spaanse Trappen. Omdat de Trevifontein er ’s avonds zo mooi uitzag, dacht ik dat de trappen net zo mooi zouden zijn en dat was ook zo! We hebben nog wat mensen gekeken voordat we weer in het hotel neerploften. Wat. Een. Dag.

Veiligheid in Rome: Ik kreeg veel berichten en DM’s met de vraag of ik me veilig voelde in Rome en het antwoord is JA! Toegegeven, we voornamelijk vast te houden aan drukke gebieden waar er altijd andere mensen rond dus ik kan niet spreken over de woonwijken en plaatsen buiten de gebaande paden. Ik had veel verhalen gehoord over zakkenrollers en kruipers (mannen die je benaderen en vragen of je hulp nodig hebt om vervolgens te proberen & je iets te verkopen of van je te stelen), maar we hebben geen overdreven agressieve dingen meegemaakt. Iedereen die ons benaderde zouden we gewoon negeren en wegwuiven met een streng NEE. Ik heb me nooit ongemakkelijk gevoeld in Rome, hoewel ik, als ik alleen was geweest, waarschijnlijk de nachtelijke verkenningstochten zou hebben overgeslagen. Ik zou ook gewoon aanraden met behulp van een crossbody tas of rugzak die ritsen volledig gesloten en dragen van het voor ons lichaam, vooral als u van plan bent om drukke attracties te bezoeken. PS Ik merkte politie en militairen gestationeerd bij elke historische bezienswaardigheid en attractie.

Okay dus je hebt een volledige dag in Rome! De mogelijkheden en combinatie van activiteiten zijn eindeloos, maar hier is wat we deden! Houdt u er rekening mee dat wij geen mensen zijn die rondleidingen of musea bezoeken – wij hebben al deze bezienswaardigheden zelf te voet bezocht. Als we meer tijd hadden gehad, had ik misschien gekeken naar het boeken van een halve dag tour of een meer diepgaand bezoek aan Vaticaanstad, maar omdat ik wist dat we zo moe zouden zijn, was het het beste als we gewoon ons eigen ontspannen ding deden en ons geld zouden sparen voor Positano en de Amalfikust 🙂

Morgen

We begonnen de dag met een heerlijk gratis ontbijtbuffet van gebak, prosciutto en kaas in Aleph Rome Hotel. Goh wat hou ik van Europese ontbijten. #ALLTHECARBS

STOP 1: Trevifontein

We wilden schaamteloos graag een goede foto dus we zorgden ervoor dat we er voor 7 uur ’s ochtends waren. Ja, je moet er zo vroeg zijn als je een foto wilt zonder andere mensen op de foto. We kwamen om 6.45 uur aan en vonden ongeveer 30 mensen die er om dezelfde reden al waren. Een zucht van verlichting in vergelijking met de meer dan 1000 van de avond ervoor – het was het helemaal waard! Stripe Pants | T-Shirt | Woven Bag | Hat | Sandals | Watch

STOP 2: Spanish Steps

Het was nog zo vroeg dus we besloten om terug te lopen naar de Spanish Steps en waren blij dat ze bijna helemaal verlaten waren. We namen de tijd om rond te lopen en te genieten van het uitzicht op de top!

STOP 3: Koffiepauze bij Caffè Castello buiten Vaticaanstad

Daarna lieten we ons door de conciërge van ons hotel met een taxi naar Vaticaanstad brengen, waar we direct bij de ingang van Piazza San Pietro werden afgezet. Voordat we het Vaticaan binnengingen, liepen we impulsief naar het nabijgelegen Caffè Castello omdat we allebei trek in cafeïne hadden. Het was prachtig weer dus gingen we buiten aan een bistro tafeltje zitten. Nick bestelde een espresso, terwijl ik voor mezelf een DIY ijskoffie maakte. Oftewel ik bestelde een Amerikaanse koffie met een glas ijs erbij (je moet “Amerikaanse koffie” zeggen, want voor Italianen betekent koffie espresso.)

STOP 4: Vaticaanstad, Sixtijnse Kapel & St. Peter’s Basilica

Na onze koffiepauze deden we onze eigen zelf-geleidende rondwandeling rustig de tijd nemend om schattige geplaveide straatjes te verkennen op weg naar de ingang van de St. Peter’s Basiliek. Het was zondagochtend en er was een openbare pauselijke mis aan de gang! Vanwege de dienst konden we alleen rondlopen in de buitenste gangen van de basiliek, maar het was echt ongelooflijk om de Paus en de Vaticaanse geestelijken in levende lijve te zien. We hadden ook graag het museum van Vaticaanstad bezocht, maar helaas is dat op zondag gesloten.

STOP 5: Gelato + schattig fotomoment bij Hedera

Jullie weten dat ik dol ben op schattige fotomomenten. Ik weet niet meer waar ik over Hedera gehoord heb, maar ik wist dat we daar moesten stoppen na het zien van een paar prachtige foto’s van de met klimop bedekte gelato winkel. Het is gelegen op het schattigste plein slechts een paar blokken van Vaticaanstad omringd door schattige cafés en kleine winkeltjes – de gelato was ook heerlijk! In een perfecte wereld zouden we eerst geluncht hebben, maar we wisten dat dit onze enige kans was, dus we pakten hoorntjes voordat we teruggingen naar het stadscentrum voor onze lunchreservering.

Getoonde items: Navy Jurkje | Geweven Tasje | Vergelijkbare Sandalen | Vergelijkbare Zonnebril | Horloge |
Halsketting | Armbanden | Gouden Manchet

STOP 6: Lunch in Hotel Russie

Mijn oom reist vaak voor zaken, dus hij is altijd een van de eerste mensen naar wie ik ga voor aanbevelingen als ik internationaal reis. Hij is een totale foodie en altijd lijkt te weten van geweldige plekken die je niet zult zien in de typische toeristische gidsen, dus toen hij stelde voor dat we lunchen in Hotel Russie wist ik dat het goed zou zijn. Na een lange ochtend op onze voeten, het lopen in de perfect verzorgde tuin bar en restaurant in het zeer chique Hotel Russie voelde als het invoeren van het paradijs. Het is erg prijzig, maar het is het helemaal waard. De robuuste cocktailkaart was om van te watertanden, ons eten was verrukkelijk en de bediening was onberispelijk. Oh en de omgeving was ook niet slecht. PS maak een reservering!

Middag

STOP 6: Het Pantheon

Na de lunch namen we een snelle pauze om ons in het hotel op te frissen voordat we weer te voet op pad gingen naar Het Pantheon. Het bouwwerk was oorspronkelijk een Romeinse tempel, maar fungeert nu als kerk. De toegang is gratis en we hoefden maar 5 minuten in de rij te staan voor we naar binnen konden!

STOP 7: Altare della Patria

Naar het Colosseum zijn we verder gelopen. Onderweg passeerden we Altare della Patria, een architectonisch opvallend monument dat werd gebouwd ter ere van Victor Emmanuel – de eerste koning van een verenigd Italië. We hadden geen tijd voor een rondleiding, maar alleen al de foto’s buiten waren een traktatie.

STOP 8: Colosseum, Palatijnheuvel &Romeins Forum + beste foto

Daarna liepen we de Via dei Fori Imperiali af langs de oude ruïnes op de Palatijnheuvel en het Forum Romanum voordat we bij het Colosseum aankwamen. Ik schaam me een beetje om dit toe te geven, maar we hebben ons volledig verkeken op de tijden van het Colosseum. Ik had de tijd moeten controleren, want toen we rond 17.00 uur aankwamen, was het al om 16.30 uur gesloten voor het publiek. We vonden het echt jammer, vooral omdat we onze toegangskaarten van tevoren online hadden gekocht, maar we hebben in ieder geval nog wat foto’s buiten kunnen maken. PS de beste plek om een foto te maken met het Colosseum op de achtergrond is vanaf Via Nicola Salvi (een nabijgelegen straat op de heuvel – heel makkelijk te vinden op Google maps!)

GETROKKEN ARTIKELEN: Tank Top | Similar Denim Shorts | Sneakers | Leather Backpack | Hat | Sunglasses | Watch | Bracelets

Evening

Stop 9: Dinner at Grazia & Graziella

Er waren een heleboel taxi’s rond het Colosseum dus we sprongen er gemakkelijk in om ons naar het diner bij Grazia & Graziella in de charmante wijk Trastevere te brengen. We wilden graag een deel van de stad zien dat niet in het toeristische centrum ligt, en daarom kozen we voor een diner in deze buurt. Het kostte ons ongeveer 20 minuten om er te rijden en we lieten de taxi ons een paar straten verderop uitstappen, zodat we zelf door de romantische geplaveide straten konden lopen.

Ik had een paar hoog aangeschreven restaurants in Trastevere aangewezen, maar de pizzafoto’s en buitenzitjes bij Grazia & Graziella is wat ons overtuigde om daar eerst heen te gaan. Het restaurant was druk toen we aankwamen, maar we hoefden maar ongeveer 15 minuten te wachten op een tafel. Het personeel sprak goed Engels en serveerde iedereen die in de rij stond een gratis glas prosecco! Ons eten was heerlijk en betaalbaar – een echte aanrader!

STOP 10: Rondwandelen in Trastevere

Ondanks dat we erg vol en moe waren na het eten, wilden we het nog niet voor gezien houden. Terwijl de zon onderging, verkenden we de geplaveide straten van Trastevere voordat we besloten om gewoon terug te lopen naar het hotel. Het kostte ons meer dan een uur, maar het was het helemaal waard omdat het weer geweldig was en de stad er ’s avonds zo mooi uitzag.

GETROKKEN ARTIKELEN: Tank Top | Similar Denim Shorts | Sneakers | Crossbody Bag | Hat | Sunglasses | Watch | Bracelets

We moesten de volgende ochtend vroeg afscheid nemen van Rome om onze trein naar de Amalfikust te halen, maar we vertrokken met een erg blij en opgepompt gevoel over wat we in minder dan twee dagen hadden bereikt. We waren in staat om veel van de top historische bezienswaardigheden te bezoeken, heerlijk te eten, gebieden te verkennen waar we niet omringd waren door massa’s andere toeristen en natuurlijk, een aantal mooie foto’s te maken 🙂

Waar naar de volgende? De Amalfikust! Kijk uit naar mijn gids die volgende week komt!